DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 06.09.2023 16:47:54 

Pneuservis v Rokytnici‚ Poradce při výběru pneumatik

Užitečné informace

Užitečné informace

     
 
 
Internetové pneumatiky, Vyvažování kol automobilů a motocyklů, Huštění pneumatik, Skladování pneumatik...
 
Značení pneumatik                                                  
Hmotnostní index LI, Rychlostní index SI, Značení pneumatik
 
Motorové oleje
Viskozita a viskozní specifikace, výkonnostní specifikace
 
Užitečné odkazy a aplikace
Vyhláška o provozu na pozemních komunikacích - plné znění, slovník pojmů z automobilového průmyslu, výpočet brzdné dráhy, plnění pneumatik dusíkem, testování přípravku na utěsnění pneumatik...
 
Rady výrobců pneumatik
Informace o pneumatikách podle výrobců Barum, Michelin, Dunlop, Pirelli, GoodYear
 
Rady a tipy pro bezpečnou jízdu
Bezpečná jízda na mokrém povrchu, Bezpečná jízda v zimních podmínkách, Jízda na spotřebu paliva
 
Faktory ovlivňující  bezpečnost jízdy
Závislost brzdné dráhy na hloubce dezénu, Závislost přilnavosti pneumatik na teplotě, Závislost přilnavosti pneumatiky na rychlosti jízdy a druhu povrchu, Huštění pneumatik, Skladování pneumatik
 
Reklamační podmínky vydané koncernem Continental
 
Citace vyhlášky týkající se provozu na pozemních komunikacích
 
Stránka věnovaná bezpečnosti silničního provozu - jak se zachovat při dopravní nehodě, jak zvládat smyk, výhody zimních pneumatik
 

 

Bezpečnost - kvalita pneumatik - rychlost jízdy

Veškerá síla a dynamika vozidla je přenášena prostřednictvím pneumatik, přičemž kontaktní plocha s vozovkou není větší než pohlednice. Pneumatika tak představuje jediné spojení s vozovkou a zároveň zajišťuje optimální jízdní vlastnosti. Některé typické situace na silnici, jako např. jízda po mokrém povrchu, kladou vyšší požadavky na kvalitu pneumatik vozidla. Optimální bezpečnost jízdy je zaručena pouze v případě, že jsou pravidelně kontrolovány hodnoty tlaku v pneumatikách a přizpůsobovány aktuálním podmínkám. Nesmíme zapomenout ani na dostatečnou hloubku vzorku. Bohužel řada řidičů nekontroluje ani tyto základní parametry.

 

Tento fakt dokazují i alarmující výsledky průzkumu "Reifencheck 2004" který byl proveden v Německu: U 36% ze všech kontrolovaných vozidel byly prokázány nedostatky v oblasti pneumatik. Při celkovém počtu 650.000 kontrolovaných vozů je to více než 230.000 případů.
U více než 20% všech pneumatik nebyly naměřeny odpovídající hodnoty huštění.
U téměř 10% vozidel byly hodnoty zbytkového profilu nižší než zákonem stanovená minimální hodnota tj. 1,6mm.

 

Jedním z nejvíce upřednostňovaných požadavků většiny řidičů je, aby pneumatiky na jejich voze měly dobré jízdní vlastnosti, a aby se tím jejich jízda stala bezpečnější. Po důkladném prostudování metodiky srovnávacích zkoušek pneumatik i při jejich vyhodnocení je však patrné, že i ta nejskvělejší a nejstabilnější pneumatika testu je bezpečná jen do určité hranice. Touto hranicí je v naprosté většině případů určitá hodnota rychlosti jízdy. Z výsledků jízdních zkoušek tudíž vyplývá, že i s nejhůře ohodnocenými pneumatikami v testech je možné jet bezpečněji, než s pneumatikami excelujícími ve všech jízdních zkouškách. Stačí prostě jet pomaleji.

Rady a tipy pro bezpečnou jízdu

Bezpečná jízda na mokrém povrchu (zdroj www.fulda.com)

 1. Pravidelně kontrolujte své pneumatiky
Než se vydáte na cestu, zkontrolujte své pneumatiky. Naučte se to dělat pravidelně. Pečlivě provádějte následující rutinní postup. Udržujte pneumatiky nahuštěné odpovídajícím tlakem. Správný tlak vašich pneumatik je uveden výrobcem automobilu a je možno jej najít na dveřích auta, na zárubni, na odkládací skříňce či na dvířkách od nádrže. Je samozřejmě uveden také v uživatelské příručce vašeho auta. Číslo na bočnici pneumatiky neoznačuje doporučený tlak pro vaši pneumatiku - je to maximální možný tlak. Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat minimálně jednou měsíčně. Zkontrolujte hloubku dezénu. Správná hloubka dezénu snižuje možnost vzniku smyku a aquaplanningu.
 
2. Zpomalte
Když prší, déšť se smísí se špínou a olejem na cestě a vytvoří ideální podmínky pro vznik smyku. Nejlepší způsob jak smyku zabránit je zpomalit rychlost jízdy. Pomalejší jízda umožňuje lepší kontakt povrchu pneumatiky s vozovkou.
 
3. Naučte se zvládat smyk
I ten nejpozornější řidič se může dostat do smyku. Pokud se vám to stane, v žádném případě nedupejte prudce na brzdy. Jestliže jsou kola zablokována, je jejich schopnost přenášet síly a tím pádem a řídit vozidlo velmi malá. Nestoupejte na ně také v případě pokud máte automobil vybaven systémem ABS. Místo toho sundejte nohu z plynu a nechejte brzdit motor. Volantem se pak snažte natočit automobil do požadovaného směru.
 
 4. Udržujte odstup od automobilu před vámi
Řízení v dešti vyžaduje citlivé ovládání všech řídících  prvků - řízení, spojka, brzda a plyn - a vyšší připravenost na chyby a nepředvídané události. Když vyjíždíte na cestu v dešti, vaše boty jsou při usednutí do auta mokré a mohou lehce sklouznout z pedálů. Než se dotknete pedálů, otřete si podrážky na gumových podložkách nebo na polstrování automobilu. Všichni motoristé by měli pravidelně kontrolovat zda jim správně fungují přední světla, zadní světla, brzdová světla a směrovky. Pro zastavení na mokré vozovce potřebujete až dvakrát takovou vzdálenost jako na vozovce suché. Jelikož je tedy potřeba delší dráha pro brzdění, je důležité nedržet se příliš blízko za automobilem před vámi. Udržujte mezi vámi a automobilem před vámi minimálně dvousekundový odstup.

5. Používejte světla
Nazapomínejte rozsvicovat přední světla, i když právě nejedete za snížeté viditelnosti. Nejen že vám to pomůže lépe sledovat cestu, ale také to pomůže ostatním řidičům lépe vidět vás. Pokud máte na automobilu nainstalovány světlomety pro denní svícení, za deště je vypněte a sviťte klasickými potkávacími světlomety. Budete tak lépe viditelní i pro řidiče jedoucí za vámi.

6. Naučte se jak předcházet a co dělat při aquaplaningu
Aquaplanning vzniká v okamžiku kdy se voda před vašimi pneumatikami hromadí rychleji než ji váha vašeho auta dokáže odhrnout pryč. Tlak vody vztláčí vaše auto a to poté klouže na tenké vrstvě vody mezi pneumatikami a silnicí. Pokud toto nastane, auto se dostane téměř absolutně mimo kontakt se silnicí a vystavujete se nebezpečí smyku či sjetí z cesty. Pro zabránění vzniku aquaplanningu udržujte pneumatiky nahuštěné odpovídajícím tlakem a dodržujte správnou výšku dezénu. Na mokré vozovce zpomalte a vyhýbejte se kalužím. Řiďte ve stopách automobilu jedoucího před vámi. Pokud se dostanete do aquaplanningu, nestiskněte prudce brzdu - mohli byste se dostat do smyku. Lehce sundejte nohu z plynu a počkejte až auto samo zpomalí a pneumatiky dosednou na vozovku. Pokud potřebujete brzdit, čiňte tak jemně a přerušovaným brzděním. Pokud je vaše auto vybaveno ABS systémem, můžete brzdit normálně.

7. Pokud je déšť příliš hustý, zastavte!
Hustý déšť přetěžuje stěrače a zalívá přední sklo téměř nepřetržitým proudem vody. Když je viditelnost omezena natolik, že nevidíte okraje cesty nebo obrysy auta před vámi, je nutné zastavit a počkat až déšť prořídne. Pokud musíte zůstat na silnici, zajeďte co nejblíže ke kraji a počkejte až se bouře přežene. Nechte zapnuté světla a jako upozornění ostatním řidičům sepněte také výstražné světla.
 
8. Po prvním dešti to na vozovkách velmi klouže.
Po prvním dešti se vždy na vozovkách velmi obtížně řídí, jelikož bláto a olej na suché cestě vytvoří s vodou kluzký povrch. Řidiči pociťují sníženou kontrolu nad automobilem a je třeba aby pamatovali na zvýšenou opatrnost během první půlhodiny po začátku deště.
 
9. Zamračené počasí snižuje viditelnost
Při předjíždění buďte obzvlášť opatrní.
 
10. Po projetí stojící vodou brzdy vysušte
Pokud jste projeli stojící vodou a namočili jste brzdové čelisti, lehce přibrzděte a osušte tak brzdový mechanismus.
 

Bezpečná jízda v zimních podmínkách (zdroj www.fulda.com)

Rady rallye jezdce, pilota F1 a automobilového univerzála  Hanse - Joachima Stucka

Řidič musí mít dokonalý výhled. Proto ze všech oken, zrcátek i světel seškrábejte led a odstraňte sníh a nečistoty. Zapnutím topení a větrání na maximální výkon rychle zabráníte opocování oken a zajistíte si tak dobrý výhled z vozidla.

Řidič musí přizpůsobit svou jízdu zimním podmínkám. Kdo jezdí příliš rychle, skončí také rychle mimo silnici. Pokud adhezi na asfaltu budeme považovat za 100%, na zasněžené silnici bude adheze pouze 30%.

Základním předpokladem pro to, abyste bezpečně dojeli až do cíle, je dostatečná bezpečná vzdálenost. Dále za základní předpoklady zimního ježdění považuji zimní pneumatiky, přizpůsobení rychlosti a předvídání chování ostatních řidičů.

Co když přes všechnu opatrnost automobil ztratí stabilitu? Tedy, když se při zrychlování nebo zařazení nižší rychlosti automobil začne otáčet kolem předních kol a zadní kola se utrhnou? V této situaci doporučuji ihned sešlápnout spojku. Když se poháněná kola budou volně otáčet, automobil získá ztracenou stabilitu rychleji.
 
Potom musíte rychle zareagovat volantem, konkrétně otočit jej v opačném směru, než nás natáčí smyk. Kdo však zpanikaří a stočí kola příliš, přepočítá se: Kola se natočí příliš do opačného směru a nedokáží již přenášet řídicí síly. Profesionál doporučuje: Stočit volant rychle do opačného směru, ale jen do jisté míry. Obecně platí, že by měla stačit čtvrtina otáčky volantu!

Brzdění před zatáčkou je bezpečnější než brzdění v zatáčce. Když snížíte rychlost dříve, než začnete otáčet volantem, projedete zatáčku snadněji. Kola, která nemusejí přenášet točivý moment motoru, dokáží přenášet větší řídicí síly a mají lepší směrovou stabilitu.
 
V současnosti je většina moderních automobilů standardně vybavena systémem ABS. Pokud potřebujete prudce zabrzdit, sešlápněte rychle a pevně pedál brzdy, abyste absorbovali co nejvíce kinetické energie. Vozidlo zůstane řiditelné, takže když zjistíte, že před překážkou už nestihnete zabrzdit, stále se můžete pokusit jí vyhnout. Abyste co nejrychleji zabrzdili a zároveň zachovali řiditelnost vozidla bez ABS, je nejlepší rychlé pumpování brzdovým pedálem s vyšlápnutou spojkou.

Profesionál také prozrazuje pár triků: vozidla s pohonem předních kol překonají prudký svah lépe na zpátečku, protože poháněná kola jsou pak více zatížena. A rozjíždění na zasněžených silnicích na dvojku je mnohem jednodušší než na jedničku, protože kola se tolik neprotáčejí.


Jízda na spotřebu - úspora paliva

Řidiče neustále frustrují vysoké ceny pohonných hmot. V dohledné době se nedá očekávat, že by se ceny paliva měly snižovat. Pomocí několika triků však můžete ušetřit až 20 procent paliva. Rozhodující je úsporný styl jízdy - a ten se můžete naučit! Na vaši nádrž ujedete více, pokud:

1. Budete dříve řadit vyšší rychlostní stupně
Zapomeňte na to, co vás naučili v autoškole. Pravidlo, že motor je nejúspornější v pásmu středních otáček, už neodpovídá moderní technice. Moderní motory se vstřikováním paliva pracují nejúčinněji při nízkých otáčkách. Například současné naftové motory dosahují nejvyššího točivého momentu při zhruba 1800 otáčkách.
 
2. Budete na pětku jezdit 50
Když při akceleraci více sešlápnete plyn, škrtící klapka se více otevře a motor může pracovat hospodárněji. Už na hranici 2000 otáček prostojí za to zařadit vyšší rychlostní stupeň a spíše více přidávat plyn. Proto vždy jezděte požadovanou rychlostí na nejvyšší možný rychlostní stupeň. To konkrétně znamená: Nebojte se jezdit na pětku 50 (neplatí pro některé turbodieselové motory, u kterých pátý rychlostní stupeň není navržen pro jízdu tak nízkou rychlostí) !

3. Budete pouštět plynový pedál a nevyšlapávat spojku
Namísto vyšlapávání spojky využívejte při jízdě po rovné cestě vypínání vstřikování paliva spojené s uvolněním pedálu plynu. Když uvolníte pedál plynu, motory se vstřikováním ihned přeruší přívod paliva. Motor brzdí automobil a nespotřebuje přitom ani kapku paliva. Kdo se blíží k červené na semaforu sešlápne spojku a začne brzdit, spotřebovává stejně paliva jako při volnoběhu.

4. Nebudete jezdit systémem brzda-plyn
Buďte předvídavý a předvídatelný řidič. Pokud budete udržovat větší než jen bezpečnou vzdálenost, ušetříte více paliva, protože nebudete nuceni brzdit vždy, když zabrzdí vozidlo před vámi. Brzdění totiž ničí kinetickou energii, kterou jste předtím získali při zrychlování. Může vás to stát chvíli času, ale ušetříte palivo i nervy.
 
5. Budete vypínat skryté požírače pohonných hmot
Pokud to nepotřebujete, nepoužívejte vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedaček, pomocné světlomety nebo klimatizaci. Klimatizace zvyšuje spotřebu paliva až o 1,5 litrů na 100 km, vyhřívání zadního okna pak o zhruba 0,4 litrů na 100 km.

6. Nebudete s sebou vozit nepotřebnou zátěž

Pokud nesundáte střešní nosič, bude vás to stát peníze. Při rychlosti 80 km/h spotřebovává střešní nosič v důsledku odporu vzduchu zhruba 0,7 litrů, kolo na střeše dokonce až 3 litry na 100 kilometrů. Také další zátěž v kufru se musí nějak projevit: 100 kg zbytečné zátěže znamená zvýšení spotřeby v městském provozu až o 0,6 litrů na 100 km.

7. Budete dávat pozor na správné huštění pneumatik
Pokud jsou vaše pneumatiky podhuštěné, roste jejich valivý odpor. Pokud jsou naopak přehuštěné, sice se snadno odvalují, ale zase snižují komfort odpružení a bezpečnost jízdy. Správný tlak huštění vašich pneumatik naleznete v návodu k obsluze vašeho automobilu, zevnitř víčka nádrže, nebo na dveřním sloupku. Pokud pojedete s naloženým automobilem, např. na dovolenou, je důležité zvýšit tlak v pneumatikách podle doporučení výrobce. Správným huštěním pneumatik můžete ušetřit až 5 % paliva.

 

 



Jak je možné ovlivnit bezpečnost jízdy

Závislost brzdné dráhy na hloubce dezénu

Výrobci a nezávislé organizace doporučují výměnu letních pneumatik při zbytkové hodnotě výšky vzorku od 2,0mm a zimních pneumatik od 4,0mm. Při nižších hodnotách nemohou být u pneumatik zaručeny takové vlastnosti a schopnosti, na jaké byly konstruovány. Ve studii provedené společností Continental AG je zřejmá závislost mezi hodnotami zbytkového profilu a brzdnou dráhou vozidla, jak je patrné v následující tabulce, kde jsou uvedeny hodnoty naměřeny na suché i mokré vozovce.Vedle delší brzdné dráhy může ojetá pneumatika způsobit i další problémy. Dochází k redukci tzv. negativního profilu (drážky i lamely), a tím pádem pneumatika při dešti neodvádí potřebné množství vody.Může dojít k hromadění vody pod pneumatikou a zvyšuje se tak nebezpečí vzniku akvaplaninku.
 
 
Schéma zobrazuje zpomalení ze 100km/h na 60km/h

 


Závislost přilnavosti pneumatik na teplotě

Dalším, neméně závažným problémem, je význam pneumatik v jednotlivých ročních obdobích. Je třeba vědět, že jak letní, tak zimní pneumatiky byly konstruovány pro určitou teplotní oblast a tomu odpovídají i jejich vlastnosti. U zimních pneumatik je i při teplotách nižších než 0°C zaručen dobrý kontakt s vozovkou. U letních pneumatik je použita speciální směs vhodná do letních teplot. I přes vysokou teplotu asfaltu směs neměkne, což na jedné straně umožňuje optimální trakci, na druhé straně se zvyšuje životnost pneumatiky. Následující graf znázorňuje přilnavost pneumatiky v závislosti na teplotě. Správná pneumatika ve správný čas, s dostatečně hlubokým profilem je záruka bezpečné jízdy, ale neměli bychom zapomenout ani správné huštění.

 

 

 

Závislost přilnavosti pneumatiky na rychlosti jízdy a druhu povrchu

Druh a stav povrchu vozovky
Kvalita povrchu vozovky, a to nejen z hlediska stavebního (kvalita materiálu), ale i jejího momentálního stavu, danému povětrnostními podmínkami má velký význam na schopnost pneumatik plnit jejich funkci. To, jak pneumatika „sedí“ na vozovce, jak k povrchu vozovky přilne, hodnotíme ukazatelem, kterému říkáme součinitel přilnavosti nebo odborněji koeficient adheze. Byl stanoven pokusným měřením a může dosahovat hodnot od 0,01 až do 1,1. Čím je hodnota součinitele přilnavosti vyšší, tím lépe dokážou pneumatiky přenášet síly. Vyšší koeficient adheze zkracuje brzdnou dráhu, zlepšuje ovladatelnost vozidla, zvyšuje smykovou rychlost - nejvyšší rychlost, při které se dotane vozidlo při průjezdu zatáčkou do smyku. Činitelů, které ovlivňují hodnotu koeficientu adheze, je velké množství.

Hodnotu koeficientu adheze významně ovlivňuje: rychlost jízdy, druh povrchu vozovky, druh a kvalita pneumatiky, stáří pneumatiky, teplota, huštění pneumatiky, znečištění vozovky, zatížení kola

Koeficient adheze má nižší hodnotu na mokré vozovce a naopak  vyšší hodnotu na vozovce suché. Zajímavé přitom je, že vlhká vozovka na počátku deště má součinitel přilnavosti nižší, než mokrá. Kapky vody společně s prachem na vozovce vytvoří směs výrazně snižující součinitel přilnavosti. Při vytrvalejším dešti je směs z vozovky smyta a koeficient adheze znovu naroste - jízda se protostane bezpečnější než na začátku deště. Následující tabulka uvádí koeficienty adheze různých povrchů vozovek.

 
 
Druh vozovky koeficient adheze
Asfalt suchý 0,7 - 0,9
Asfalt mokrý 0,4 - 0,6
Beton suchý 0,7 - 1,0
Dlažba z kostek 0,6 - 0,8
Štěrková vozovka 0,5 - 0,7
Polní cesta 0,4 - 0,7
Zasněžená vozovka 0,3 - 0,4
Ujetý sníh 0,2 - 0,3
Led 0,1

 
Vliv rychlosti jízdy na koeficient adheze - rychlost jízdy je společně s druhem povrchu dalším činitelem významně ovlivňujícím koeficient adheze a tím pádem i přilnavost pnumatiky k vozovce. Na následujícím grafu je možno vidět závislost koeficientu adheze na rychlosti jízdy měřeného u dvou druhů povrchů.
 

 
 


Podrobnější informace o principu přenosu sil mezi pneumatikou a vozovkou najdete v sekci Trocha teorie


Huštění pneumatik

Tlak v pneumatice je velmi důležitým faktorem ovlivňujícím bezpečnost jízdy, kilometrový výkon a spotřebu paliva. Podhuštění i přehuštění mohou negativně ovlivnit výkon vaší pneumatiky. Proto je velmi důležité vždy zachovat správný tlak pneumatik vašeho vozidla. Je dobré vědět, že „doporučená úroveň tlaku pneumatik" neexistuje. Správná hodnota tlaku pneumatik je vždy dána výrobcem vozidla a je možné ji nalézt v uživatelském manuálu k vozidlu, na vnitřní straně víčka nádrže, případně na vnitřní straně dveří v blízkosti zámku. Tlak pneumatiky se kontroluje pouze když jsou pneumatiky studené. Pneumatiky jsou považovány za studené, pokud nebyly používány alespoň jednu hodinu, nebo byly použity při velmi nízké rychlosti na vzdálenost ne delší, než dva až tři kilometry. Kontrolujte tlak pneumatik pravidelně (alespoň jednou za měsíc) a vždy před dlouhou cestou. Pamatujte na rezervní pneumatiku!

Jízda na podhuštěných pneumatikách negativně ovlivňuje:

    • Jízdní vlastnosti pneumatik a bezpečnost Vaší jízdy - vozidlo je méně stabilní při průjezdu zatáčkou, hůře reaguje na změnu směru řízení, má delší brzdnou dráhu
    • Odolnost proti poškození a životnost - podhuštěná pneumatika se více zahřívá a opotřebovává se rychleji, opořebování běhounu je nerovnoměrné - více se opotřebovávají krajové části, pneumatika je náchylnější proti průrazu
    • Výkon a spotřebu paliva - málo nahuštěná pneumatika vykazuje větší odpor proti valení. Čím větší je odpor proti valení pneumatik, tím více výkonu spotřebuje motor na to, aby odpor valení překonal a tím méně mu zbyde  na akceleraci. Potřeba vyššího výkonu s sebou nese větší spotřebu paliva.
Graf závisloti předpokládaného opotřebení pneumatik [%] - osa y na odchylce tlaku od doporučené hodnoty - osa x


Skladování pneumatik

Na sejmutých pláštích označte šipkou směr jejich otáčení a umístění na vozidle. Pečlivě očistěte styčnou plochu a z drážek dezénu odstraňte kamínky a písek. Pláště by měly být uloženy v temné, suché a chladné místnosti. Pryži také škodí benzin, vazelína a další chemikálie. Nejsou-li gumy napevno na ráfcích, měli byste jimi každé čtyři týdny pootočit, abyste předešli jejich deformaci.

 

Pokud je auto dlouho odstaveno v teple, vyplatí se omýt ho a osušit právě včetně pneumatik, aby se zamezilo působení posypové soli. Toto řešení je ale dobré při opravdu dlouhodobé odstávce, protože častější střídání teplot vozu škodí. Nejlepším řešením je tak asi nevytápěná garáž či přístřešek, kde je jistota podobné teploty, jaká panuje venku.

 


Značení pneumatik

Podrobnější informace o značení pneumatik naleznete v sekci Trocha teorie.

Load index - maximální zatížení pneumatiky

 


Speed Index (někdy též Speed Symbol)

 index rychlosti - představuje nejvyšší rychlost, kterou je pneumatika schopna nést maximální zátěž danou indexem nosnosti. To znamená, že pokud pneumatika neponese plnou zátěž, je schopná plnit svoji funkci i při vyšší rychlosti, než kterou jí udává index rychlosti.

   


Značení pneumatik



205 - šířka pneumatiky v milimetrech
55 - poměr výška/šířka pneumatiky v % (Profilové číslo)
R - typ konstrukce pneumatiky (R = radiální, D = diagonální)
16 - průměr disku v palcích (vnitřní průměr pneu)
91 - index zátěže (numerický kód "91" = 615 kg) dle tabulek
W - index rychlosti ("W" = 270 km/h) dle tabulek
 

EU štítky na pneumatikách

 


Motorové oleje

Při práci každého spalovacího motoru dochází k tření součástek (zejména pístů o stěny válců), při kterém vzniká teplo a dochází k jejich opotřebování. Proto je nutné jednotlivé třecí plochy mazat, aby se vzniklé teplo i opotřebení minimalizovalo. Pro mazání je používán motorový olej, jehož kvalita má rozhodující vliv na kvalitu celého mazacího procesu.
 
 
Jaký typ oleje je pro Váš automobil vhodný a po jaké době je potřebné olej vyměnit určuje jen a pouze výrobce automobilu. Tento údaj je možné nalézt v uživatelské příručce vozidla nebo ve speciálních tabulkách. Doba nebo počet kilometrů do výměny oleje uvedený výrobcem je nejzašší možná hranice, kterou je dobré bezpodmínečně dodržet. Pochopitelně je možné olejovou náplň vyměnit i dříve. Například při časté jízdě v městském provozu nebo pokud jezdíte převážně krátké úseky se studeným motorem je vhodné doporučený interval výměny zkrátit přibližně o jednu třetinu (Např. z doporučených 15 000km na 10 000km).
 
Motorové oleje různých výrobců jsou na základě svých vlastností označovány výkonnostní třídou (normy API nebo ACEA, popřípadě normy výrobců VW, BMW, GM, MB, Ford, Opel) a viskozní třídou (SAE).
 
Viskozita je odpor, jímž tekutina působí proti silám snažícím se posunout její nejmenší částice, je to míra odporu proti vnitřnímu tření molekul oleje. Zjednodušeně řečeno je viskozita oleje odpor, který olej klade mazaným součástkám v motoru proti jejich pohybu nebo z jiného pohledu je to rychlost stékání oleje. Čím je viskozita nižší, tím snadněji se součástky po sobě pohybují a tím rychleji olej po součástkách stéká. Viskozita je významně závislá na teplotě oleje a to tak, že čím nižší je teplota oleje, tím je viskozita větší. Změna viskozity při změně teploty je samozřejmě nežádoucí jev pro mazání spalovacího motoru, jelikož při teplotách pod bodem mrazu by viskozita oleje byla tak vysoká, že by bylo problematické motor vůbec nastartovat a při provozní teplotě motoru by byla viskozita už tak nízká, že by se trhal mazací film na stěnách válců a vznikala by tak nemazaná místa. Z toho důvodu se dnes jako motorové oleje používají širokorozsahové oleje, které jsou vyrobeny tak, že se změnou teploty mění svoji viskozitu co nejméně. Jedná se například o oleje viskozních tříd 15W-40, 10W-40, 5W-40, 0W-30.
 

Číslo uvedené před W znamená, jak se mění viskozita oleje při nízkých teplotách ( teploty při startování motoru).

Číslo uvedené za pomlčkou značí viskozitu oleje při provozních teplotách motoru.

 

 

Výkonnostní třída oleje do jisté míry označuje všechny ostatní vlastnosti oleje, jako jsou odolnost proti teplotnímu zatížení, schopnost rozpouštět úsady na mazaných součástkách, shopnost chránit proti korozi, schopnot pracovat s různými druhy a složeními paliv, životnost oleje, schopnost pracovat se systémy recirkulace spalin, schopnost neměnit mazací vlastnosti v průběhu zatížení, a další.
 
Proto například dva polosyntetické oleje o stejné viskozní třídě 10W-40 nemusí splňovat stejnou výkonnostní specifikaci a nejsou proto vhodné pro použití do stejných motorů.
 
POZOR:
Zatímco viskozní třídu oleje si může majitel automobilu (motocyklu) zvolit podle toho, v jakých teplotách dopravní prostředek provozuje, výkonnostní třídu musí nutně dodržet takovou, jakou předepisuje výrobce vozidla.
 
 
 

 

Další zajímavosti z oblasti motorových olejů a maziv (server oleje.cz)

Další užitečné informace z oblasti tribotechniky naleznete na http://oleje.cz

www.pneu-asistent.cz - Váš průvodce světem pneumatik - www.pneu-asistent.cz
 
 Vaše bezpečnost je naším cílem