|
| |
Často kladené dotazy
Nákup pneumatik z internetového obchodu
Internetové obchody s pneumatikami jsou v podstatě elektronickou výkladní skříní obchodníků. Zpravidla bývají napojeny na kamennou pobočku nebo na větší pneuservis a na jeden či více velkoskladů s pneumatikami, ze kterého odebírají objednané zboží. Zboží poté rovnou z velkoskladů expedují přepravními společnostmi až k objednateli. Mezi výhody nákupu v internetovém obchodu patří zejména rychlý přehled o cenách pneumatik a možnost srovnání cen mezi jednotlivými obchody. Nakupování přes internet má však i své nevýhody.
-
Problematické řešení záruky a reklamací - Záruku na nakoupené pneumatiky dostanete od internetového obchodu, ne však od pneuservisu, ve kterém si necháte kola přezout. To znamená, že v případě poškození pneumatiky a snaze o její reklamaci, musíte nechat pneumatiku sejmout z disku v pneuservisu, poté ji zabalit, nechat na vlastní náklady odeslat přepravní společností zpět na adresu internetového obchodu a čekat, než se pneumatika z reklamace vrátí, což může trvat i více než měsíc. Mezitím musíte používat buď rezervní kolo nebo zakoupit novou pneumatiku. Nová pneumatika bude ovšem po vyřízení reklamace nadbytečná. Při nákupu pneumatik v pneuservisu dostanete v případě reklamace novou pneumatiku jako náhradu zpravidla ihned.
-
Vyšší ceny za přezutí "internetových" pneumatik - Renomované pneuservisy neposkytují v případě montáže "internetových" pneumatik ani záruku na pneumatiky, ale ani plnou záruku na provedené práce. Nemůžete rovněž počítat s žádnou slevou za přezouvání nebo s předností v případě objednání v přeplněných servisech na přelomu sezón. Rozdíly v cenách za přezutí a vyvážení pneumatik z internetových obchodů a pneumatik koupených přímo v pneuservisech bývají mnohdy až 100%.
-
Problémy s likvidací ojetých pneumatik - Pneuservisy nemají povinnost zajišťovat zdarma zpětný odběr ojetých pneumatik, pokud si přivezete svoje pneumatiky zakoupené v jiném obchodu nebo na internetu. Tuto povinnost mají prodejci, takže v případě nákupu na internetu je to internetový obchod. Zasílání ojetých pneumatik zpět přepravní společností je nákladné, takže nezbývá, než si s ojetými pneumatikami poradit.
-
Nejisté termíny doručení a skladová dostupnost - E-shopy internetových prodejců udávají velmi často neaktuální skladovou dostupnost nabízených pneumatik. Na internetových stránkách mohou mít sice uvedeno, že Vámi požadované pneumatiky jsou skladem, ovšem po objednání můžete zjistit, že pneumatiky Vám nebudou zaslány ještě tentýž den, ani nebudou doručeny do 24h, jak mnozí internetoví prodejci s oblibou uvádějí. V lepším případě se s Vámi poté spojí operátor a sdělí reálný termín doručení nebo se Vás bude snažit přesvědčit ke koupi jiné, skladově dostupné, značky. V horším případě budete čekat tak dlouho, než se s prodejcem spojíte sami.
Sečteno a podtrženo - Pokud je pneumatika na internetu levnější o více než 20% ve srovnání s cenou v pneuservisu a pokud na jejich nákup nespěcháte, vyplatí se ji na internetu koupit. Zaplatíte sice více za přezutí a vyvážení v pneuservisu a přiděláte si starosti s jejich likvidací, ale to vykompenzuje nízká pořizovací cena pneumatiky. Nesmí však dojít k poškození pneumatiky, na které by se dala uplatnit reklamace nebo k tomu, že si omylem objednáte pneumatiky, které nepasují na Váš automobil nebo že doručené pneumatiky budou mít nějakou skrytou vadu (nebude je možné vyvážit nebo budou zdeformované špatným skladováním a podobně) nebo třeba k zaslání pneumatik špatného rozměru nebo rychlostního indexu, které musíte na svoje náklady odeslat zpět. Veškerá výhoda nákupu přes internet je potom rázem ta tam.
Jak často vyvažovat kola s pneumatikami?
Kontrola vyvážení kol s pneumatikou je velmi důležitou diagnostickou operací, která má vliv na bezpečnost provozu a životnost velkého množství součástek vozidla. Nevyvážené hmoty na kolech vyvolávají kmitání kol, i když je jejich uložení a zavěšení v pořádku. Někdy se toto kmitání projevuje jen při určité rychlosti jízdy jako nepříjemné vibrace volantu, to v případě nevyváženosti kol přední nápravy. U kol zadní nápravy se nevyváženost nemusí viditelně projevit vůbec. Neznamená tedy, že když nejsou cítit vibrace ve volantu, je vyvážení všech kol v pořádku. Z nevyváženosti vznikají při jízdě vibrace, které podstatně snižují životnost ložisek kol, čepů a celého uložení ramen náprav a v neposlední řadě i pneumatik samotných. Nevyváženost dále limituje schopnosti pneumatik například při jízdě zatáčkou, kde rozkmitaná pneumatika neudrží stopu a celý automobil se dostane snadněji do smyku. Odstředivá síla vyvolaná nevyváženou hmotou kola nestoupá lineárně, nýbrž se čtvercem rychlosti; proto i malé nevývažky vyvolávají při větších rychlostech značně velké přídavné síly, jejichž směr působení se mění při každé otáčce kola. Nevyváženost kol se výrazně projevuje se vzrůstající rychlostí vozidla.
Příčinou vzniku nevyváženosti je např.:
• nerovnoměrné opotřebení běhounu pneumatiky (následkem nesprávné geometrie řízení,vadné činnosti tlumičů pérování, popř. jízdou s nedostatečně vyváženým kolem s pneumatikou aj.),
• oprava pláště nebo duše pneumatiky, kdy oprava znamená nesymetrické přidání hmoty,
• deformace ráfku a dalších částí kola (najetím na obrubník chodníku aj.),
• nesprávná montáž kola na brzdový buben (např. excentricky aj.),
• ztráta některého vyvažovacího závaží aj.
Pneu-Asistent doporučuje:
Převážit kola s novými pneumatikami po ujetí cca 1000 km - kdy se pneumatika usazuje na ráfek a zbavuje některých nefunkčních míst dezénu, vzniklých při výrobě.
Převážit kola pokud při demontáži kol zjistíte, že chybí některé vyvažovací závaží nebo je posunuto.
Převážit kola, pokud se při jízdě automobilu rychlostí nad 70 km/h přanášejí do řízení vibrace.
Převážit kola, pokud ráfky kol utrpěly naražení (díry ve vozovce)
Preventivně převážit kola přibližně v polovině jejich životnosti (výška vzorku 5mm)
Převážit kola v případě zjištění špatně fungujících tlumičů na vozidle
Převážit kola v případě intenzivního nouzového brzdění - kola ve smyku (zejména u vozidel bez ABS)
Vyvažování kol motocyklů
Tento článek vyšel 22. října 2009
v ČMN 42, na straně 6, v rubrice TECHNICKÁ PORADNA
Dnešní díl je pokračováním Poradny z minulého čísla, kdy Jirka "ze z Plzně" chtěl vědět, jak si přezout pneumatiku. A protože nedílnou součástí výměny gum je - možná kromě fichtlů a motokrosek - vyvažování, prozradíme vám dnes jak na to.
Proč se vůbec musí kola vyvažovat, to snad motorkářům není nutné vysvětlovat. Asi každý se setkal s házením a vibracemi nevyváženého kola, které se přenášejí na řídítka i celou motorku. Nesvědčí to bezpečnosti, nesvědčí to jízdním vlastnostem, nesvědčí to pneumatikám ani tlumičům.
Pro vyvážení kola doma potřebujete ruční vyvažovačku (obr. 1), což je takový speciální stojánek nahoře opatřený lůžkem z ložisek, aby se v něm lehce otáčelo kolo na hřídeli s co nejmenším třením, aby vyvážení bylo co nejpřesnější. K vyvažovačce nedílně patří sada několika hřídelí nejběžnějších průměrů, protože různé motorky mívají různé průměry ložisek kol.
Další, co budete potřebovat, je křída a vyvažovací závaží. Vyvažovací závaží jsou většinou samolepící (obr. 2) a lepí se na ráfek anebo jsou k namáčknutí na dráty u vyplétaných kol (obr. 3).
Samotné vyvažování je jednoduché. Kolo po odstranění původního závaží dáte i s hřídelí na vyvažovačku. Necháte jej, až se vlastní vahou ustálí nejtěžším místem dolů. Toto místo si označte, kolo pootočte o 900 a pusťte. Místo, kde se dole kolo zastaví, si opět označte. Pro jistotu kolo pootočte ještě jednou na druhou stranu a výsledek těchto tří bodů vám řekne, kde je nejtěžší místo kola. Přesně naproti tomuto místu přilepte závaží odhadnuté hmotnosti, pootočte kolem o 900 a sledujte, jestli se někam převažuje.
Podle toho upravte hmotnost závaží až do okamžiku, kdy se kolo 3x zastaví pokaždé na jiném místě, popřípadě kdy kolo zůstane v libovolné poloze a nikam se neotáčí. To je všechno. Přilepte nebo nacvakněte závaží napevno a máte vyváženo.
Hodně se rozebírá, zda motocyklové kolo vyvažovat staticky nebo dynamicky. Tato volba je na vás, lepší servisy dokonce přezouvají a vyvažují kola při zakoupení sady pneumatik zdarma, ale pravdou zůstává, že tovární servisní manuály i pro supersporty předepisují statické vyvážení a že i závodní motorky, včetně těch v Moto GP, mají kola vyvážená staticky. Je to proto, že motocyklové kolo je vzhledem ke svému průměru relativně úzké, a tak je vliv dynamického nevyvážení prakticky zanedbatelný, na rozdíl od kol automobilových. Dynamické vyvážení měla vyložené předepsané např. Yamaha GTS1000 kvůli speciálnímu zavěšení předního kola.
Pár tipů na konec:
- Závaží lepte co nejblíže středu ráfku
- Hřídel, na kterém je kolo, se musí otáčet v ložiscích vyvažovačky, nikoli naopak, protože ložiska kol jsou krytá a mají daleko větší valivý odpor než jemná ložiska vyvažovačky.
- Nemáte-li křídu, lze nejtěžší místo označit kouskem lepicí pásky
Vyšlo v ČMN 42/2009
Jak zaměňovat kola, aby se pneumatiky rovnoměrně opotřebovávaly?
Pravidelná a správně prováděná záměna pneumatik na automobilu podporuje rovnoměrné opotřebení všech pneumatik. Záměnu letních i zimních pneumatik je vhodné provádět tak, že se pneumatiky z hnací nápravy přemístí na hnanou nápravu a přitom se stranově zamění. Zbylé dvě pneumatiky se namontují z hnané nápravy na hnací bez stranové změny. Tento systém záměny podporuje rovnoměrnější opotřebení dezénu všech čtyř pneumatik.
Výjimku představuje použití směrových dezénů, jako např. GoodYear HydraGrip nebo některých sportovních pneumatik řady Eagle. Tyto pneumatiky by měly vždy zůstat na stejné straně, přehazují se jen navzájem mezi nápravami.
Pro automobily s pohonem čtyř kol je doporučeno provádět vzájemné křížení obou párů pneumatik.
Záměnu pneumatik na vozidle je doporučeno provádět minimálně každých 10,000 km. U vozidel s pohonem čtyř kol může být zapotřebí provádět záměnu již dříve, například každých 6,000 km. Prohlédněte si doporučení výrobce týkající se záměny pneumatik na automobilu uvedená v návodu k obsluze. Pokud není stanoven žádný interval záměny, měli byste záměnu provádět každých 10,000 km až 13,000 km. Nejdůležitější je první záměna. Při záměně pneumatik musíte přizpůsobit tlak v pneumatikách podle doporučení výrobce. Nerovnoměrné opotřebení pneumatik může být způsobeno také porušením geometrie podvozku nebo mechanickými problémy.
(přeloženo z: http://eu.goodyear.com/home_en/advice/faqcategories/faqs/rotation.jsp)
Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách?
Tlak v pneumatice je velmi důležitým faktorem ovlivňujícím bezpečnost jízdy, kilometrový výkon a spotřebu paliva. Podhuštění i přehuštění mohou negativně ovlivnit výkon vaší pneumatiky. Proto je velmi důležité vždy zachovat správný tlak pneumatik vašeho vozidla. Je dobré vědět, že „doporučená úroveň tlaku pneumatik" neexistuje. Správná hodnota tlaku pneumatik je vždy dána výrobcem vozidla a je možné ji nalézt v uživatelském manuálu k vozidlu, na vnitřní straně víčka nádrže, případně na vnitřní straně dveří v blízkosti zámku. Tlak pneumatiky se kontroluje pouze když jsou pneumatiky studené. Pneumatiky jsou považovány za studené, pokud nebyly používány alespoň jednu hodinu, nebo byly použity při velmi nízké rychlosti na vzdálenost ne delší, než dva až tři kilometry. Kontrolujte tlak pneumatik pravidelně (alespoň jednou za měsíc) a vždy před dlouhou cestou. Pamatujte na rezervní pneumatiku!
Jízda na podhuštěných pneumatikách negativně ovlivňuje:
Odolnost proti poškození a životnost - podhuštěná pneumatika se více zahřívá a opotřebovává se rychleji, opořebování běhounu je nerovnoměrné - více se opotřebovávají krajové části, pneumatika je náchylnější proti průrazu.
Jízdní vlastnosti pneumatik a bezpečnost Vaší jízdy - vozidlo je méně stabilní při průjezdu zatáčkou, hůře reaguje na změnu směru řízení, má delší brzdnou dráhu.
Výkon a spotřebu paliva - málo nahuštěná pneumatika vykazuje větší odpor proti valení. Čím větší je odpor proti valení pneumatik, tím více výkonu spotřebuje motor na to, aby odpor valení překonal a tím méně mu zbyde na akceleraci. Potřeba vyššího výkonu s sebou nese větší spotřebu paliva.
Odolnost proti poškození a životnost - podhuštěná pneumatika se více zahřívá a opotřebovává se rychleji, opořebování běhounu je nerovnoměrné - více se opotřebovávají krajové části, pneumatika je náchylnější proti průrazu
Jízdní vlastnosti pneumatik a bezpečnost Vaší jízdy - vozidlo je méně stabilní při průjezdu zatáčkou, hůře reaguje na změnu směru řízení, má delší brzdnou dráhu
Výkon a spotřebu paliva - málo nahuštěná pneumatika vykazuje větší odpor proti valení. Čím větší je odpor proti valení pneumatik, tím více výkonu spotřebuje motor na to, aby odpor valení překonal a tím méně mu zbyde na akceleraci. Potřeba vyššího výkonu s sebou nese větší spotřebu paliva.
Graf závisloti předpokládaného opotřebení pneumatik na odchylce tlaku od doporučené hodnoty
osa x - odchylka huštění [%], osa y - kilometrová životnost pneumatiky [%]
Jak skladovat pneumatiky?
Na sejmutých pláštích označte šipkou směr jejich otáčení a umístění na vozidle.
Pečlivě vodou očistěte vnější povrch pneumatik a z drážek dezénu odstraňte kamínky a písek.
Ošetřete pneumatiky speciálním konzervačním přípravkem.
Pláště skladujte v temné, suché a chladné místnosti. Pryži škodí sluneční záření, vysoká teplota, benzin, vazelína a další chemikálie.
Skladujete-li pneumatiky samostatně (sejmuté z ráfků), pootočte jimi každé čtyři týdny, abyste předešli jejich deformaci.
Pokud plánujete automobil dlouhodobě odstavit v teplé místnosti, omyjte ho a osušte právě včetně pneumatik, aby se zamezilo působení posypové soli. Umístění automobilu do vytápěné garáže v rámci každodenního parkování není vhodné kvůli častému střídání teplot, které vozidlu škodí. Nejlepším řešením je tak asi nevytápěná garáž či přístřešek, kde je jistota podobné teploty, jaká panuje venku.
Chci zaměnit užší pneumatiky za širší, jaké to má výhody a nevýhody?
Výhody:
-
Lepší záběrové vlastnosti na suché a vlhké vozovce, uježděném sněhu a ledu (větší styčná plocha, více záběrových hranek dezénu)
-
Lepší brzdné vlastnosti na suché a vlhké vozovce, uježděném sněhu a ledu (větší styčná plocha, více záběrových hranek dezénu)
-
Rychlejší a přesnější rekace na povely řízení
-
Vyšší maximální průjezdová rychlost zatáčkou
-
Lepší odolnost proti opotřebení (stejné zatížení na větší plochu - nižší přenášené tečné na cm čtvereční materiálu)
Nevýhody:
-
Nižší odolnost proti vzniku aquaplaningu (větší styčná plocha na stejné zatížení nápravy)
-
Horší brzdné vlastnosti na neuježděném sněhu, natáté sněhové břečce a na vozovce pokryté vrstvou sojící vody (satejné zatížení na větší plochu - dezén se obtížněji dostává do kontaktu s pevným podkladem)
-
Vyšší spotřeba paliva a nižší efektivní výkon automobilu (Širší pneumatiky, případně k nim potřebný širší disky představují hmotu, která rotuje a kterou se motor automobilu snaží urychlovat. Čím je hmota těžší, tím více výkonu spotřebuje automobil na samotné roztočení kola. Úbytek výkonu a zvýšení spotřeby se nejvíce projeví u lehčích automobilů se slabšími motory, resp. u automobilů s nízkým poměrem kW/kg)
-
Větší zatížení brzdného systému, u méně dimenzovaných nebo starších brzdných soustav i horší účinek brzd
POZOR: Nepoužívejte rozměry a typy pneumatik, které nejsou uvedeny ve velkém technickém průkazu vozidla!
1. Váš automobil je navržen, zkonstruován a otestován pro provoz s uvedeným rozměrem a typem pneumatik. S jiným rozměrem může dojít ke změně jízdní stability, pneumatiky mohou zasahovat do jiných částí automobilu a v extrémních podmínkách, např. při propružeí vozidla může dojít ke kontaktu pneumatiky s podběhem blatníku. Dále pneumatika nemusí ze svého konstrukčního hlediska vyhovovat zatížení náprav vozidla a jeho nejvyšší rychlosti a může dojít k jejímu předčasnému opotřebení nebo zničení. V neposlední řadě se může pneumatika s neshodným rozměrem nerovnoměrně opotřebovávat v důsledku nastavení geometrie náprav.
2. Při technické prohlídce většina kvalifikovaných stanic STK neakceptuje jiný než povolený rozměr pneumatik a vozidlo ohodnotí jako nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
3. Při vzniku dopravní nehody hrozí neplnění pojistných povinností pojišťovny a to jak pokud jde o havarijní pojištění, tak i v případě, že se jedná o povinné ručení. Proto například Vaše pojišťovna povinného ručení nemusí uhradit škodu způsobenou Vaším vozidlem na vozidla druhého účastníka nehody a to i v případě, že nejste jejím viníkem. Vaše vozidlo se totiž stává použitím nesprávných pneumatik nezpůsobilým k provozu na pozemních komunikacích.
Pneumatiky staršího data výroby
Jako každý materiál, tak i materiál, ze kterého je vyrobena pneumatika, stárne (degraduje). Děje se tak působením světla, tepla, vzdušného kyslíku a dalších vlivů. U pneumatiky staršího data výroby hrozí nebezpečí, že při jejím špatném skladování (tzn. na slunečním světle a v teplém počasí) může dojít k degradaci vnitřní ochranné vrstvy, která zaručuje vzduchotěsnost a z pneumatiky bude například přes bočnici unikat vzduch, i když nebude na pneumatice žádný defekt.
Dále může být pneumatika zdeformována (skladování ve špatné skladovací poloze) a bude problém s jejím vyvážením nebo se bude při jízdě rozkmitávat volant, i když bude vyvážená.
Neméně problematické může být tzv.ztvrdnutí vzorku (dezénu) vlivem stárnutí - pneumatika bude pak sice téměř nesjetelná, ale její brzdné vlastnosti a schopnosti při jízdě zatáčkou nebo při rozjezdu budou velice špatné.
Závěr: Pokud pneumatiky byly skladovány podle pravidel, tzn. v suchém, temném a chladném prostředí a byly umístěny ve správné skladovací poloze, měly by si zachovat si své vlastnosti bez výrazné degradace po dobu až 3 let. U starších pneumatik je to tak trošku sázka do loterie a je potřeba je co nejdříve po zakoupení sjet.
Jaké jsou výhody dvou sad disků?
Kdy a proč vyměnit motorový olej?
Na životnost oleje v benzinovém či dieselovém motoru a tedy na výměnný interval má vliv opravdu velmi mnoho faktorů a není jednoduché stanovit optimální kilometrový proběh pro určitý automobil. Limit, který doporučuje každá automobilka, je vždy maximální a nemusí vyhovovat zrovna provozu vašeho automobilu. Obecně lze říci to, co už několikrát řečeno bylo: dodržujte maximální výměnné intervaly motorového oleje doporučené výrobcem Vašeho automobilu a při častějších jízdách v městském provozu nebo se studeným motorem tyto limity zkraťte přibližně o 20-30 %. Opravdu se to vyplatí. Analyzoval jsem olej z nového moderního motoru po 15 tis. km a myslím, že takových výměn by ten motor nevydržel mnoho. Podobný problém s olejem se pochopitelně neprojeví hned, ale určitě se podepíše na životnosti motoru.
Pro určení optimálního výměnného intervalu oleje lze jen doporučit, abyste si nechali zanalyzovat váš vyjetý motorový olej ve zkušební laboratoři. Na základě naměřených výsledků vám každý zkušený pracovník takové laboratoře může doporučit, zda by jste měl příště výměnný interval zkrátit či zda máte rezervu a můžete využít maximální doporučený interval výměny oleje.
Nakonec ještě dvě věty o době použitelnosti motorového oleje. Vždy a u všech olejů se donedávna udávala doba použitelnosti v motoru jeden rok, nyní některé automobilky pro některé nové motory připouští i dva roky. Někteří motoristé si pletou tuto dobu použitelnosti oleje v motoru s dobou skladovatelnosti oleje v originálních a uzavřených obalech, která se u dnešních motorových olejů udává 4 až 5 roků.
Převzato od: Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha, Více informací o motorových olejích naleznete v sekci užitečné informace
jaroslav.cerny@vscht.cz
www.pneu-asistent.cz - Váš průvodce světem pneumatik - www.pneu-asistent.cz
Vaše bezpečnost je naším cílem
|
|
|